Despre program
- Este în vigoare!
A început ElectricUp2! Programul vine în sprijinul IMM-urilor și a companiilor din HORECA care își doresc să adopte soluții de energie din surse regenerabile. Anul acesta poți accesa fonduri nerambursabile în valoare de până la 150.000 de euro pentru instalarea sistemelor fotovoltaice, soluțiilor de stocare și sistemelor alternative de încălzire-răcire.
Ghidul Programului
DescarcăScopul programului îl reprezintă creşterea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie și a eficienţei energetice, îmbunătăţirea calităţii aerului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin utilizarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea și stocarea de energie electrică necesară consumului propriu, stimularea utilizării autovehiculelor electrice și electrice hibrid plug-in, dezvoltarea transportului ecologic cu emisii reduse de gaze cu efect de seră prin montarea staţiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, precum și creșterea gradului de utilizare a energiei din surse regenerabile în încălzire și răcire prin instalarea sistemelor electrice alternative de încălzire/răcire.
Programul nu încurajează livrarea surplusului de energie rezultat din funcționarea sistemului de panouri fotovoltaice în rețeaua națională de energie electrică.
Obiectul programului îl reprezintă finanţarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii și a operatorilor economici care activează în domeniul HORECA pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp și 150 kWp necesară consumului propriu, a unui sistem de stocare a energiei produse pentru creșterea gradului de autoconsum, cel puțin a unei stații de reîncărcare de minimum 22 kW cu minim două puncte de încărcare (exemplu: 2x11kW) pentru vehicule electrice și electrice hibrid plug-in, precum și a unui sistem electric alternativ de încălzire/răcire, în conformitate cu prevederile legislației naționale și europene în vigoare privind schemele ajutorului de minimis, conform Regulamentului (UE) nr. 2831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
Obiectivul programului constă în creşterea capacităţilor de producere și stocare a energiei electrice din surse regenerabile cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp - 150 kWp pentru asigurarea consumului propriu și dezvoltarea electro-mobilității reale la nivel național prin creșterea numărului staţiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, precum și dezvoltarea gradului de utilizare a energiei din surse regenerabile în încălzire și răcire.
- Finanţarea nerambursabilă se acordă în cuantum de maxim 150.000 de euro pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp și 150 kWp și cel puțin o staţie de reîncărcare de minim 22 kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, cu minim două puncte de încărcare, reprezentând un suport financiar de până la 100% din cheltuielile eligibile.
- În cadrul Programului se poate acorda, la solicitarea beneficiarului, un avans de până la 30% din totalul cheltuielilor eligibile aprobate, conform H.G. nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăți în avans din fonduri publice.
- Suma necesară implementării programului este de maximum 476 milioane lei în primul ciclu de finanțare
Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:
a) cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere instalată de minim 27 kWp și maxim 150 kWp, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor/invertoare; echipamente conexiuni; structura de montaj a sistemului; modul de comunicaţie; sistem de măsură digital care măsoară cantitatea de energie produsă de sistemul de panouri fotovoltaice instalat și consumată, care permite colectarea şi transmiterea datelor relevante de la distanţă, în format electronic; tablouri electrice curent continuu/curent alternativ;
b) cheltuielile cu achiziţia a cel puțin unei staţii de reîncărcare de minimum 22 kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, cu minim două puncte de încărcare (exemplu: 2x11kW); nu se va accepta decontarea cheltuielilor cu achiziția stațiilor de încărcare cu puteri care depășesc puterea aprobată prin ATR/CR.
c) cheltuieli cu achiziția sistemului de stocare a energiei produse, având o capacitate de stocare de minimum 30% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice;
d) cheltuielile cu achiziţia unui sistem electric alternativ de încălzire/răcire, maxim 30% din valoarea totală a cheltuielilor cu achiziția și montarea acestuia;
e) cheltuielile cu proiectarea, obținerea avizelor necesare, reprezentând maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
f) cheltuieli de consultanță și management de proiect, de maximum 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
g) cheltuieli cu lucrările de montaj și punere în funcțiune a sistemului de panouri fotovoltaice, a sistemului de stocare a energiei produse, a staţiei/stațiilor de reîncărcare, a sistemului electric alternativ de încălzire/răcire, reprezentând maximum 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului, stabilită la semnarea contractului;
(2) Este considerată cheltuială eligibilă taxa pe valoarea adăugată, TVA, dacă aceasta este nedeductibilă.
(3) Cheltuielile aferente racordării (branşamentul, inclusiv tariful de racordare, contorul din punctul de delimitare – care este obligația operatorului de rețea) la reţeaua de energie electrică nu sunt eligibile pentru finanţare.
(4) Sunt considerate eligibile doar cheltuielile efectuate după semnarea contractului de finanţare nerambursabilă, cu excepția cheltuielilor cu proiectarea, obținerea avizelor necesare, cheltuielilor de consultanță și management a proiectului, angajate ulterior intrării în vigoare a OUG nr. 39/2024, dovedite cu înscrisurile aferente.
Documentele minime pe care le depune Beneficiarul sunt:
a) cererea de finanţare, conform Anexei nr. 3 la prezentul ghid semnată electronic;
b) certificatul de înregistrare fiscală, valabil la data înscrierii, scanat;
c) împuternicirea, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de către altcineva decât solicitantul sau reprezentantul legal al acestuia, scanată;
d) actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data înscrierii, scanat;
e) documentele doveditoare ale calității de proprietar/administrator, concesionar sau locatar/comodatar cu drept de superficie pentru imobilul pe care se implementează
30 proiectul (extras de carte funciară nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii, contract
de concesiune/chirie/comodat, după caz, valabil pe toată durata de implementare și monitorizare a proiectului), scanate. În cazul în care beneficiarul nu este proprietarul imobilului pe care se implementează proiectul, este necesar acordul proprietarului cu privire la implementarea proiectului; În situaţia în care informaţiile din cererea de finanţare nu corespund, în parte sau în totalitate, cu cele cuprinse în extrasul de carte funciară, se va depune un document emis de unitatea administrativ-teritorială, prin care să se realizeze corespondenţa datelor respective, scanat;
f) certificatul de atestare fiscală (electronic/scanat), privind impozitele, taxele, contribuțiile și alte venituri datorate bugetului general consolidat al statului, administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal competent, în termen de valabilitate la data înscrierii, scanat;
g) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal local, în a cărei rază teritorială îşi are sediul social, în termen de valabilitate la data înscrierii, electronic/scanat;
h) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către organul fiscal local, în a cărei rază teritorială se va implementa proiectul, în termen de valabilitate la data înscrierii, în cazul în care solicitantul are sediul în altă localitate decât cea în care se implementează proiectul, electronic/scanat;
i) raport de analiză energetică a consumului de energie electrică actual și/sau estimat pentru validarea curbei de consum de energie electrică pentru 12 luni, necesar pentru dimensionarea sistemului fotovoltaic, inclusiv proiecție producție/ consum propriu energie electrică conform calculelor efectuate în analiza energetică, folosind instrumentul PVGIS și baza de date cu radiația solară PVGIS Sarah2, realizat de un instalator atestat ANRE sau un auditor energetic/manager energetic acreditați de către ME, având în vedere raportul de performanță (performance ratio);
j) solicitarea Beneficiarului de a i se acorda un avans de până la 30% din totalul cheltuielilor eligibile aprobate în condițiile stabilite prin contractul de finanțare, în maxim 60 de zile de la semnarea acestuia;
k) în situația prevăzută la litera j), Beneficiarul prezintă un instrument de garantare emis în condițiile legii de către o societate bancară sau de către o societate de asigurări, conform normelor prevăzute în Ghid.
În concret, documentele necesare în vederea obținerii finanțării sunt cele prevăzute în prezentul ghid de finanțare și schema de minimis.
Autoritatea poate solicita și alte documente necesare verificării conformității proiectului.